Opis wystawy: NIETYPOWA CODZIENNOŚĆ
Z połączenia dwóch przedmiotów, reprezentujących odrębne wartości, powstaje n o w a, samodzielna wartość trzecia. Wynika to po części z ludzkiej umiejętności myślenia abstrakcyjnego, a częściowo z potrzeby tworzenia związków przyczynowo-skutkowych – myśląc o kanapce widzimy chleb z c z y m ś – smarowaniem wyznaczając granice jej definicji. Oznacza to, że widząc jedną materię, często przychodzi nam na myśl druga, połączona z nią funkcją. Mowa tu nie tylko o narzędziach takich jak odkurzacz, którego przeznaczenie zawiera się nawet w jego nazwie, lecz o stanie świadomości – kreatywnym stosunku do własnego otoczenia, potrzebie reakcji na nie.
Ta myśl ma motywować poszukiwanie własnych związków, między elementami codzienności. Zadaniem sztuki jest kwestionowanie jednoznaczności odkurzacza, w sposób w jaki J. Kossuth zakwestionował krzesło; walczyć z kategoryzacją, „deaktualizując znaczenia” jak J. Świdziński; czy kpiąc z zasad jego użytkowania jak P. Urbaniec.
Jeśli przestaniemy myśleć o sztuce jako o ekspozycji obrazów*1 (czasem popartych dźwiękiem), tylko jako o fizycznych przedmiotach, z ich wszystkimi właściwościami: zapachem, smakiem, dotykiem, dźwiękiem – wówczas zauważymy, że otaczające nas na co dzień miejsca i wykonywane czynności, są gotowym wzorem, pozwalającym się nam modelować.
Nie rozmieniajmy się na drobne, nazywając kształty brył „rzeźbami”*2, świateł „efektami”*3, zestawy pasujących do siebie składowych przestrzeni „scenografią” (czy „instalacją”)*4, poruszających się w nich ludzi „performerami” (czy „tancerzami”)*5, a towarzyszących im dźwięków „muzyką”*6.
Nie skupiając się na nazewnictwie i podziale, tylko na czystym odbiorze zjawisk. Będziemy wtedy w stanie lepiej kreować własne otoczenie, konsekwentnie wypełniać jego braki i rozumieć zależności pomiędzy jego składnikami.
*1. mowa nie tylko o fotografii, czy filmie, ale o wszystkich dziedzinach artystycznych
*2. choć rzeźbiarze mogą być zaangażowani do ich stworzenia
*3. choć mogą świadomie wykorzystywać modele świecenia znane w kulturze i popkulturze
*4. choć mogą czerpać z osiągnięć tych dziedzin sztuki
*5. choć mogą panować nad ekspresją swojego ciała oraz być świadomi jego możliwości
*6. choć zasady harmonii, rytmiki i melodii mogą zostać celowo wykorzystane, bądź przełamane