Małgorzata Kaczmarska
jest artystką wizualną zajmującą się malarstwem oraz eksperymentującą z mediami typu wideo i instalacja, realizuje także projekty intermedialne. Jej zainteresowania artystyczne i naukowo-badawcze obejmują problematykę ekspresji w malarstwie oraz relacji pomiędzy dziełem sztuki a przestrzenią zurbanizowaną i otwartą. Kluczowym motywem jej twórczości jest człowiek i jego relacje z otoczeniem.
Prezentowała swoją twórczość na 14 wystawach indyw. (wystawa z 2018 r. “Dziś nikt już tak nie maluje” była nominowana do nagrody im. Witolda Wojtkiewicza) oraz na licznych wystawach zbiorowych m.in. w Muzeum Architektury (Wrocław), Muzeum Sztuki i Techniki Japońskiej Manggha (Kraków), Geumgang Nature Art Center (Korea Południowa), Domu Norymberskim (Kraków), CICA Museum (Seul, Korea Południowa), Yayasan Bali Purnati Center for The Arts (Indonezja), Małopolskim Ogrodzie Sztuki (Kraków), MOCAK (Kraków), The Bloxham Galleries (Londyn), Chocolate Factory (Londyn), Galeria Centro Hispalense de Artes Plásticas (Sewilla).
W 2023 r. otrzymała NAGRODĘ Ministra Kultury i Dziedzictwa Narodowego za osiągnięcia naukowo-badawcze w dziedzinie sztuki.
“Wystawa NIEUKRYTE” odnosi się do sposobu kształtowania kompozycji malarskiej wobec realistycznego i konkretnego motywu. Prezentowane są obrazy olejne na płótnie, które można traktować jako osobne dzieła malarskie lub też – odpowiednio je zestawiając – jako fragmenty większej całości. Wiele z tych prac dopiero w zestawie nabiera narracyjnego sensu. Intencją autorki i koncepcją wystawy jest próba zwrócenia uwagi widza na środki formalne – plastyczne. Determinują one artystyczny charakter dzieła zdecydowanie bardziej niż założona tematyka, choć mogą być z nią w ścisłej relacji. Ujmując rzecz z innej strony: wyraźnie wskazany i odczytywalny temat dzieła nie jest niezbędny aby odbierać ekspresję wizualną dzieła. W przypadku prac figuratywnych, realistycznych, przypadkowy widz może poprzestać na odczytaniu treści narracyjnej a analiza formalna (np. podziały płaszczyzny, gesty i pociągnięcia pędzla, sposób tworzenia plamy barwnej, zestawienia kolorystyczne, itd.) czyli esencja plastycznego wyrazu mogą mu umknąć – po zaspokojeniu typowej i pierwszej potrzeby jaką jest rozpoznanie tematu.
Na wystawie prezentowane są prace inspirowane wakacyjnymi, plażowymi aktywnościami, które dla autorki są punktem wyjścia do nieskończenie złożonej pracy nad ekspresją malarską.”
lipiec 2024, Małgorzata Kaczmarska