Maria Jerzyk: Równowaga Jednego (grafika)

4 kwietnia 2025 r. o godz. 18:00 w Galerii Podlaskiej odbył się wernisaż grafik Marii Jerzyk pt.: “Równowaga Jednego” wykonanych metodą akwatinty UV.

Mariia Jerzyk – urodzona w 1994 roku w Dnieprze (Ukraina). W 2014 roku ukończyła studia architektoniczne. W 2020 roku Wydział Artystyczny UMCS w Lublinie, na kierunku grafika warsztatowa. Mieszka oraz tworzy w Lublinie, od zimy 2024 jest asystentem na Uniwersytecie w Siedlcach, w pracowni grafiki warsztatowej. Uczestniczka ponad 15 wystaw indywidualnych i zbiorowych w kraju, jak i za granicą (m.in. Wystawa “Matryce podróżne”. Galeria Sztuki Współczesnej we Włocławku; “The first International Biennale of Lithography”, UK Parobrod, Belgrade, Serbia; “9 Międzynarodowy Konkurs na Ekslibris i Małą Formę Graficzną pt. Zwierzęta Morza Bałtyckiego” w Gdańsku). Uczestniczka projektów społeczno-edukacyjnych w Lublinie (Noc Kultury 2017, 2019 rok). Zajmuje się głównie grafiką tradycyjną, trawioną druku wklęsłego: akwafortą i akwatintą. Interesuje się również drukiem płaskim w tym sitodrukiem oraz litografią, w wolnym czasie tworzy ilustrację temperą i akwarelą.

Wystawa “Równowaga Jednego” są to (graficzne) przemyślenia na temat podstawowych zasad świata – jego energii. Energia, ta jest dualistyczna, przeciwstawna (sobie), tworząca jednak pewną syntetyczną całość. Świat nasz wydaje się chaotyczny i destrukcyjny (wojny, kataklizmy, epidemie, itp.), ma jednak też drugą, piękną (w odczuciu człowieka) stronę (życie, możliwość rozwoju, poczucie szczęścia, twórczość, itp.). To wszystko stanowi “jedno”, “jedną”, równowagę, zachowuje porządek w naszym codziennym życiu, ale też w świecie w ogóle. Stąd już blisko do wschodnich inspiracji, do sił: “Yin-Yang”, które to obecne jest w moich, kiedy to próbuję zilustrować ten energiczny dualizm tychże sił. W sferze mniej ogólnej,
a bardziej namacalnych przykładów takiego dualizmu, można przytoczyć choćby poniższe zjawiska,
np.: kobieta – mężczyzna, dzień – noc, światło – ciemność, ogień  –  woda, itd.

Główny cykl graficzny stanowią trzy zestawy prac, tytułowanych: “Równowaga”, “Jedność” i “Dopełnienie”. W każdym zestawie obecne są dwa pierwiastki – kobiecy „jin” i męski „jang”. Kobieta jako symbol stabilności, pasywności i mężczyzna symbol aktywności i dynamiki, które w połączeniu tworzą jeden wspólny, „znak doskonały” (Jedność). Cykl dopełniają prace o podobnych kształtach (linia, półkrąg), przedstawiające żywioły, odpowiadające energii animy i animusa.

Wybrane kształty matryc nie są przypadkowe. Każdy z kształtów odzwierciedla te symboliczne energie, które są przypisane kobiecie albo mężczyźnie. W przypadku kobiety to spoczywający na poziomej podstawie trójkąt, wyczekująca pozioma kreska i koło nawiązujące do pierwiastka żeńskiego w chińskim znaku Yin-Yang – „jin”. W przypadku mężczyzny to kreska pionowa symbolizująca działanie, aktywny trójkąt stojący na wierzchołku i „jang” nawiązujący do pierwiastka męskiego. Kształty krzyża i koła
są ilustracjami tej równowagi, jedności, „idealności” i synergii, która powstaje w połączeniu tych dwóch energii. Podstawowe znaki o przeciwnej symbolice, dają jeden, pełny i przyjemny wizualnie dla odbiorcy znak.

Autorka interesuje się początkami kultury, a także symbolicznymi znakami graficznymi. Dawniej znaki
te spełniały różne funkcje w życiu człowieka, od tej najbardziej podstawowej – komunikacyjnej,
do wykorzystanych rytualnie czy mistycznej formy poszukiwania sacrum. Inspirację często stanowi literatura psychologiczna np. takich autorów jak: Carl Gustav Jung, Mircea Eliade i inne.

Wszystkie matryce zostały wykonane w technice akwatinta UV oraz w akwaforcie punktowej.

Mariia Jerzyk

Dodaj do zakładek Link.

Komentarze są wyłączone.