9 maja 2025 r. o godz. 18:00 w Galerii Podlaskiej przy ul. Warszawskiej 12 w Białej Podlaskiej odbył się wernisaż rzeźby i rysunku Kornela Arciszewskiego pt.: “Powrót”.
Kornel Wincenty Arciszewski (ur. 1965 w Białej Podlaskiej) jest absolwentem Państwowego Liceum Sztuk Plastycznych w Kielcach. Ukończył Wydział Artystyczny w Instytucie Sztuk Pięknych Uniwersytetu Marii Curie-Skłodowskiej w Lublinie. Dyplom obronił w Pracowni Rzeźby Prof. Adama Myjaka, aneks do dyplomu z rysunku zrealizował w pracowni Grafiki Warsztatowej prof. Artura Popka. W 2003 roku otrzymał Nagrodę Rektorską za najlepszy dyplom Wydziału Artystycznego. W 2012 r. ukończył studia podyplomowe na Wydziale Sztuki Uniwersytetu Pedagogicznego
w Krakowie na kierunku Arteterapia – Sztuki Plastyczne.
Kornel Arciszewski to artysta wizualny, który opisuje otaczającą go rzeczywistość za pomocą sztuki posiadającej trzeci wymiar – rzeźby. Jego fascynacje koncentrując się przede wszystkim na figurze ludzkiej, którą z czułością wydobywa z pozornie chłodnego i stawiającego opór materiału – marmuru. Prace prezentowane na wystawie “POWRÓT” to powstałe w latach 2020 – 2025, wyłaniające się z pod uderzeń dłuta, mimetyczne wizerunki człowieka – głównie kobiece akty. Rzeźby kryją w sobie wielki ładunek zmysłowości. Artysta w czuły sposób wydobywa idee tkwiące w bryle kamienia, łącząc syntetyczną formę z gładko opracowanym realistycznym detalem. Powstają w ten sposób pełnoplastyczne kompozycje rzeźbiarskie, oddziałujące na świadomość jako wyraz zachwytu nad pięknem kobiety. Materiałem, w którym autor ujął swoją wizję kobiecości, są- marmur carraryjski, rodzima Biała i Zielona Marianna, marmur z Sławniowice, granit, oraz Trawertyn. Skały są dla niego materiałem wyjątkowym, zapewniającym przeżycia mistyczne, zarówno przy samym procesie rzeźbienia jak i późniejszym odbiorze dzieł. Artysta nie odżegnuje się od spostrzeżeń Winckchelmana ujmującego kamień jako najszlachetniejszy i najbardziej doskonały surowiec rzeźbiarski, ani od Heglowskiej “duchowości” marmuru. Wewnętrzny imperatyw nakazuje mu rozbudowywać tkankę rzeźbiarską, poprzez dodanie elementów kontrastujących z klasycznie białą strukturą skały. To najczęściej aplikacje z żelaza, które wzbogacają wachlarz ikonograficzny przedstawień. Powstają w ten sposób rzeźbiarskie obiekty, których forma niejednokrotnie stanowi odważny komentarz do współczesnej rzeczywistości. Prace te dookreślają kształt wystawy, stanowiąc formę Artystycznego barometru. Odkrywanie intrygujących ścieżek, jakimi podąża umysł człowieka, rozszyfrowywanie labiryntów znaczeń i emocji zakodowanych w procesie twórczym, wydają się fascynujące dla artysty, co ostateczna ich forma. Domknięciem rozważań na temat niech będzie spojrzenie na jego twórczość przez pryzmat życia zawodowego i naukowego. Artysta od lat wykłada i prowadzi zajęcia arteterapeutyczne z osobami z zaburzeniami mentalnymi oraz nadal jest zaangażowany w organizację wystaw swoich podopiecznych utrzymanych w nurcie sztuki ArtBrut.Rz3zby prezentowane na wystawie są więc pracami artysty wszechstronnego, zafascynowanego człowiekiem i jego stanami psychicznymi oraz niejednoznacznością intelektualną, ale również zaglądającego głęboko do swojego wnętrza i przeżywającego. Akty Kornela Arciszewskiego są afirmacją kobiety, emanują one nie tylko pięknem formy jej ciała, ale też pokazują pewną ideę. Przypominająca o roli kobiety oraz jej sile i wadze. Odwołują się pradawnego archetypu kobiety jako początku istnienia, oraz symbolu opieki. Prezentowane na wystawie rzeźby powołane do życia poprzez “dotyk” Kornela Arciszewskiego, stanowią urzeczywistnienie marzenia o “żyjącym kamieniu”. Każda kobieca sylwetka jest inna, wykonana z innego rodzaju marmuru, opatrzona innymi atrybutami, w charakterystycznej dla siebie pozie. Postaci te emanujesz pięknem są pełne życia. Powołane przez rękę i zmysł twórczy rzeźbiarza, powierzone zostają teraz oczom widowni.
dr Katarzyna Sadrak Kielce 2025



