Magdalena Chomiak (Toruń)
Urodzona w Oleśnicy. W 2013 roku ukończyła studia magisterskie na Wydziale Sztuk Pięknych Uniwersytetu Mikołaja Kopernika w Toruniu w zakresie konserwacji i restauracji malarstwa i rzeźby polichromowanej pod kierunkiem prof. dr hab. Bogumiły Rouba. W 2021 roku uzyskała tytuł doktora w zakresie sztuk pięknych, tworząc cykl przestrzennych obiektów – tkanin artystycznych pt. NIEOBECNOŚĆ pod kierunkiem dr hab. Anny Wysockiej, prof. Uniwersytetu Mikołaja Kopernika w Toruniu.
Od 2019 roku prowadzi zajęcia na macierzystej uczelni w Pracowni rysunku, Technologii i techniki malarstwa ściennego i sztalugowego. Zajmuje się malarstwem oraz tkaniną artystyczną. Bierze udział w międzynarodowych i ogólnopolskich plenerach malarskich, wystawach zbiorowych; organizuje wystawy indywidualne.
Ekspozycja tkaniny artystycznej – cykl „WOBEC CIERPIENIA”. Cykl dwunastu tkanin, wyeksponowanych w przestrzeni otwartej w Parku Radziwiłłowskim nawiązywałby pośrednio do problemu braku pamięci o osobach, które w ubiegłych wiekach żyły na terenie dawnego pałacu i jednocześnie wywierały wpływ na ówczesne życie polityczne, społeczne i kulturowe.
Tkaniny pochodzące z cyklu WOBEC CIERPIENIA stanowią świadectwo poszukiwania własnej formy wypowiedzi artystycznej dla wyrażenia problemu bólu, osamotnienia człowieka. Prace w sposób symboliczny odnoszą się do kwestii nietrwałości życia oraz zmian następujących wraz z upływem czasu. Obiekty zawieszone w przestrzeni uosabiają słabość ludzkiej kondycji w obliczu nadchodzącej choroby, nieszczęścia. Sztywne, rozpięte, zgrzebne materie wyrażają tragizm doświadczeń i przeżyć wielu osób, naznaczonych piętnem wojny.
Zainteresowanie strukturą surowego płótna jutowego doprowadziło mnie do opracowania zgrzebnych, osobistych tkanin. Wykorzystując w pracy stare, pogryzione worki, znalezione w dawnym gospodarstwie moich dziadków, chciałam utrwalić pamięć o minionych wydarzeniach, nieżyjących już osobach. Zniszczona, naderwana, zgrzebna materia stanowi znak trudu egzystencji człowieka. Rozdarcia, przeszycia płótna podkreślają żałobny charakter tkanin. Surowe płótno nosi w sobie elementy pamięci o historii i ludzkim cierpieniu. Prace znajdujące się w otoczeniu drzew, architektury wpisują się w krajobraz, tworząc rodzaj environmentu.
O witrynie
Może to być dobre miejsce, aby przedstawić siebie i swoją witrynę lub wymienić zaangażowane osoby.
HARMONOGRAM
kwiecień 2024 P W Ś C P S N 1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 12 13 14 15 16 17 18 19 20 21 22 23 24 25 26 27 28 29 30 -
-
- Galeria Podlaska
- ul. Warszawska 12
- 21-500 Biała Podlaska
- tel. (083) 341 6725
- e-mail: galeriapodlaska@wp.pl
-