Maria Michoń

Maria Michoń – Częstochowianka mieszkająca i tworząca w Warszawie. Artystka malarka i muzyk. W 2020r. ukończyła studia w pracowni malarstwa w architekturze i urbanistyce prof. Jarosława Kweclicha, a w 2017r. otrzymała dyplom w pracowni malarstwa sztalugowego prof. AJD Janusza Rafała Głowackiego i dr hab. Jakuba Jakubowskiego na Uniwersytecie Humanistyczno – Przyrodniczym im. Jana Długosza w Częstochowie. Jest absolwentką Uniwersytetu Muzycznego Fryderyka Chopina w Warszawie, gdzie w 2013 r. otrzymała dyplom jako skrzypaczka. Maria Michoń jest członkiem stowarzyszenia „Szir Awiw”, w ramach którego prowadzi zespół wokalny.

WYSTAWY INDYWIDUALNE:

„Nieistniejące”, Galeria „Dom Praczki”, Kielce 2021

„Kwestia koloru”, galeria Nobilis, Centrum Spotkań Europejskich „Światowid”, Elbląg 2020

Wystawa malarstwa, galeria „Maya”, Toruń 2019

Wystawa w ramach finału konkursu „Bryły Platona” zatytułowana „Ten obraz się na mnie patrzy”, „Mleczarnia”, Wrocław, 2019

“Weź taniec pod lupę”, Miejska Galeria Sztuki w Częstochowie, 2018

WYSTAWY ZBIOROWE:

Prezentacja wyróżnionych obrazów na wystawie pokonkursowej OKSSa w zestawieniu ze „Sztuką Śląska XIV- XVIw.”, Muzeum Narodowe we Wrocławiu, 2021/2022

„A ciało duszą się stało”, Miejska Galeria Sztuki w Częstochowie, 2021/2022

Wystawa „Alma Mater”, Miejska Galeria Sztuki w Częstochowie ,2021

Wystawa w ramach I Biennale malarstwa „Lubelska Wiosna”, Centrum Spotkania Kultur, Lublin, 2021

Wystawa 7 okien , MBWA Leszno, 2021

Wystawa pokonkursowa „A co z wartościami”, Centrum Historii Zajezdnia, Wrocław, 2019

Wystawa na Międzynarodowej Konferencji “Kultura w sztuce, szuka w kulturze”, Konduktorownia, Częstochowa, 2018

KONKURSY

finał Ogólnopolskiego Konkursu Sztuki Sakralnej OKSSa 2021, Wrocław, 2021

finał I Biennale malarstwa „Lubelska Wiosna”, Centrum Spotkania Kultur, Lublin 2021

finał konkursu „Bryły Platona”, organizowanego prze galerię Platon we Wrocławiu 2019

Wyróżnienie na ogólnopolskim konkursie „ Wiersz + Obraz”, Sopot 2017

Ocalałe i Poległe to projekt instalacji nawiązującej do historii rejonu Białej Podlaskiej z okresu II wojny światowej. Na terenie Białej Podlaskiej dużo się działo, chociaż położenie geograficzne i spora odległość od granicy niemieckiej nie sugerowałyby szybkiego ataku na ten właśnie rejon. W trakcie wojny na terenie miasta naziści utworzyli obóz pracy „Vineta”, a od 1941r. wydzielili getto w śródmieściu w obrębie ulic Moniuszki, Janowskiej, Prostej i Sadowej. W mieście odbywały się także egzekucje ludności cywilnej. Z terenów Białej Podlaskiej i okolic hitlerowcy wywieźli i stracili w obozach koncentracyjnych około 5424 osób pochodzenia żydowskiego z nich ocalało zaledwie 30 osób czyli 0,6%.

Instalacja „Ocalałe/Poległe” składać się będzie z 30 podobrazi o różnych losowych wymiarach, pomalowanych w kolorze cielistym, przypominających brzuszki ludzkie, leżące bezładnie pod drzewem. Drzewo symbolizuje ocalenie i ukrycie się w cieniu pod „Drzewem życia” z hebrajskiego Ec ha-Chajim. Bezład ułożenia wypchanych podobrazi i ich dowolne formaty symbolizują przypadkowość losu ludzkiego. Jedni znajdują schronienie, a inni polegną. Pękate podobrazia wykonane będą z materiału lnianego wypełnione lnianymi pakułami, naciągnięte na drewniane krosna, wszystkie materiały nawiązują do surowców produkowanych i wykorzystywanych w przemyśle na terenie Białej Podlaskiej. Użyte materiały stanowią także środowisko bliskie mi jako malarce. Projekt instalacji łączy moje zamiłowanie do klasycznego malarstwa i w ciekawy sposób wychodzi poza jego ramy. Pękate podobrazia inspirowane są pracami Ivany Bašić, w których artystka w umowny sposób przedstawia formę ludzkiego ciała malując worki z pierzem. Pień drzewa okalać będzie kłąb błękitnego materiału lnianego symbolizujący rzekę – zarówno źródło życia jak i rzekę rozumianą jako masę poległych istnień ludzkich. Ocalałe i Poległe wydawać by się mogło, że opowiadają o wydarzeniach minionych. Niestety wydźwięk pracy jest nadal bardzo aktualny.

Komentarze są wyłączone.