Marian Stępak – 02.03.2018 r.

Studia odbył na Wydziale Sztuk Pięknych UMK w Toruniu, uzyskując dyplom w1983 r. Obecnie pracuje na stanowisku profesora. W roku 1991 zainicjował działalność autorskiej galerii „Nad Wisłą” w Toruniu, która funkcjonuje do chwili obecnej. Zorganizował w niej ponad 180 wystaw. Współzałożyciel Fundacji Praktyk Artystycznych „i…” zajmującej się ogólnopolskimi projektami artystycznymi. W 2007 roku powołał do życia Festiwal Perfromance „Koło Czasu”, który od 2010 roku jest imprezą międzynarodową i odbywa się w Centrum Sztuki Współczesnej w Toruniu. Autor koncepcji Interdyscyplinarnych Spotkań Studentów „Giartino – Ogród Sztuki”, realizowanych w Toruniu. Od 2016 roku kurator Galerii NURT w Okręgu Toruńskim ZPAP. Zajmuje się obiektem, tkaniną, malarstwem i performance.Jest autorem ponad 60 wystaw indywidualnych, brał udział w kilkudziesięciu wystawach zbiorowych w kraju i zagranicą.

Podstawowym założeniem w sztuce Mariana Stępaka jest wykorzystywanie materii zużytych, które zakończyły swój żywot, w swojej pierwotnej funkcji, przede wszystkim ubrania, tkaniny, różnego rodzaju galanteria. Zamierzeniem artysty jest, aby zapoczątkowywać zdegradowanych materii nowe przeznaczenie, nadawać im nowe jakości. Tworzy z nich obrazy tekstylne, niekiedy z dodatkiem wtrętów malarskich. Z biegiem lat autorskie obiekty osiągały coraz większe rozmiary. W ciągu ostatnich kilkunastu lat Marian Stępak tworzy również prace z zakresu tkaniny eksperymentanej. Od 2004 roku bierze udział w wystawach tkaniny unikatowej w Centralnym Muzeum Włókiennictwa w Łodzi. W 2013 roku był jednym z 20-tu reprezentantów Polski, zaproszonych przez komitet organizacyjny 14 Międzynarodowego Triennale Tkaniny. Brał też dział w kilku Ogólnopolskich Wystawach Tkaniny Unikatowej i Miniaturze Tkackiej. Rozbudowaniem koncepcji z zakresu tkaniny stała się ostatnia z indywidualnych wystaw artysty w Galerii Sztuki Współczesnej we Włocławku w 2015 r. W tej galerii zaanektował osiem słupów w sali ekspozycyjnej. Słupy owinięte zostały tkaninami i ubraniami, tworząc zestaw monumentalnych prac w formie tkanin do oglądu ze wszystkich stron jako prace efemeryczne.

Wystawa zaproponowana do Galerii Podlaskiej w Białej Podlaskiej, to zestaw najnowszych prac wpisujących się w dyscyplinę tkaniny artystycznej. Są to obiekty półprzestrzenne, które w dużej części były zaprezentowane na ekspozycji pt. „Wielowątkowość tkaniny” w Centrum Sztuki Współczesnej w Toruniu, która odbyła się na przełomie ubiegłego i obecnego roku. Prace te, to swoistego rodzaju zabawa formą, a najważniejszymi elementami w tej plastycznej grze odgrywają ubrania, skarpetki, niekiedy też bielizna. W dwóch ważnych cyklach – „Skarpetki” oraz „Intimissimi” artysta wykrawa zwykle odpowiednio dopasowane podobrazia o nieregularnych kształtach. Dba o to, by nadać wycinanym podkładom nie tyle formy anatomiczne, co autonomiczne. Wynikiem takiego zabiegu jest to, iż niejednokrotnie forma ukończonej pracy rzadko przypominała to, co było punktem odniesienia, szczególnie w odniesieniu do dziurawych skarpetek. Podobnie jest w odniesieniu do prac z cyklu „Intimissimi”, bowiem sposób przecięcia bielizny i siła naciągnięcia bawełnianej tkaniny sprzyja odejściu od pierwotnego kształtu, dostosowanego do anatomii człowieka. Stąd też do obu cykli artysta używa określenia – formy autonomiczne.

Na wystawie w Białej Podlaskiej znajdą się obydwa cykle prac oraz wybór z najnowszych dzieł z 2017 i 2018 roku.

Dodaj do zakładek Link.

Komentarze są wyłączone.